Wednesday 1 August 2012

emcik belog jgn berhabuk taw ^^ fuh fuh~


Assalamualaikum..
Lama sungguh rasanya tak update blog. Bukan xde cerita hendak di kongsi tapi sebab laptop xde.. hehehe
Rasanya masih berkesempatan untuk aku ucapkan selamat berpuasa bagi seluruh UMAT ISLAM di muka bumi Allah ini.. Alhamdulillah~
Sekarang ni dah puasa yang ke-12 alhamdulillah, semoga semakin bertambah amalan kita kan..
Kalo pasal puasa ni bila hari cerah, macam-macam lah teringin nk di makannya.. nk itu la nk ini lah... napsu napsu... tapi ingt lah  kawan2 kita kene bersederhana.. keennnn~
Kalo dolu-dolu org tny best ke bulan pose ni, kita mesti jawab, best sbb ade byk mknn :D hehehe~ tapi kao kita tgk mmg ade macam-macam jenis kuih muih yang ade masa bulan pose yang xpernah di tgk sebelum ni pon ade, yang tataw nama pon ade gak ..pelik2 lah.. ade yang sama jenis tapi nama nya lain2 ikut negeri.. biasalah~ budaya kan...
Paling aku suke sekali kuih tepung pelita, lagi best kalo dalamnya ade sengkuang cina, tapi shuk(junior kolej, UM) cakap kalo yang ade sengkuang sina bukan nama tepung pelita, pastu aku pon mcm nk emo lah  sebab kuih kesayangan aku tu dia kate bukan nama tepung pelita, lepas tu aku amik iniciative tny emcik google, pastu mcm dapat la detect perbezaanya,
:kalo ade sengkuang cina namanya tako:
:kalo xdop namanya tepung pelita:
Hoomaiii~ mcm ghitu pula.. xkesa la.. hehehe
  


kalo air lak, mmg ade macam2 jenis air,
kalo kat bazar ramadhan tu kaler kaler air nya  boleh je nk buat kat umah tapi kadang napsu tu, dah terbeli kan..
air yg paling aku suke n tercari-cari , air katira..
air ni mmg sgt famous kat johor kampung halaman tercinta J
tapi kalo kat KL ni payah nk jumpe..
kalo jumpe pon tak sesedap yang kat johor.. jadinya kalo aku nk air katira yang awesome dengan kaler hijo nye yg menyelerakan serta harte bende didalamya yang x mengarut kene lah tgu ramadhan yang ke 27 ke 28 ke sebab time tu baru balik Jb.. hewhewhew~

lain2 yang menarik yang aku rasa aku tahu namanya tapi payah nk jumpe masa time2 biasa melainkan masa puasa sesama di bazar ramadhan adalah 
: kuih puteri dua sebilik:
:nagasari:
:macam2 lagi la..  aku bukan tahu sume jenis kuih pon heee

Nama-nama kuih yang aku tulis kat atas tu berdasar kan pengetahuan aku dan ape yang atok nenek moyang aku ajo, mungkin negeri lain nama lain tapi bile tgk je sama aje, ye tak?!!~
Aku plan nk cari atau nk explore jenis-jenis kuih muih setiap negeri..
Baru lah terasa awesome. Betapa byk nye jenis tradisional kita ni.. 

btw, masa awl2 puasa aritu , aku ngn housemate yang lain rajin la masak2 utk berbuka n sahur.. 
lain org lain la cara masakan nye kan..
tapi alhamdulillah masih mencapai kate sepakat dr kawan2 yang lain..

masak2 hee~

Photo: Masakan untuk harini..  http://instagr.am/p/M-zXrEOIGL/
:che mek molek, ayam rempah, kangkaung belacan, ketam 3 rasa, air bandung:

Photo: Menu harini.. TQ kwn2..  http://instagr.am/p/M8Ja8ruIEm/
: tempe, telur sambal, popia, milo ais:


makan ais kerm sesama!!~ 

masa pg sesudah subuh tu nk tdo smula sekali ade kucin yg sgt ganas mcm nk terkam aku n aya.. yg klakor tu, berpeluk sakan!~ syidah yg g halau.. hahahaha 

saje tauk gambar nih.. hehehe~


salam ramadhan buat semua..

ps: rindu aya, dia dah balik kelantan.. sekarang tinggal ummi, syimoo dan aku jep..
 lepas raya br dapat gather semula du rumah baru!!!~ huuuuu~

No comments:

Post a Comment